11 Nisan 2015 Cumartesi

SINIF YÖNETİMİ - İDEAL SINIF ORTAMINA DOĞRU

Zamanı gelmiş, emri hak vaki olmuş ve öğretmenin biri ölmüş. Fıkra bu ya günah ve sevapları eşit gelmiş ve öğretmenimize sormuş oradaki melek;

- Günah ve sevapların eşit olduğu için sana seçme şansı veriyoruz. Cennete mi gitmek istersin cehenneme mi?
- Bizimki uyanık davranıp sormuş. Seçmeden önce ikisini de görebilir miyim?

Peki demiş melek ve yola düşmüşler. Önce cehennemi göstermiş. Burası öğretmenlere ayrılan cehennem. İçeride ki manzara korkunçmuş. Bir öğretmen tahtanın başında ders anlatıyor oysa sınıfta kimse dinlemiyormuş. Bağıranlar, koşanlar, uçak uçuranlar ve kavga edenler varmış.

Daha sonra cennetin öğretmenlere ayrılan kısmına gelmişler. Burada ise manzara aynıymış. Bir öğretmen tahtanın başında ders anlatıyor oysa sınıfta kimse dinlemiyormuş. Bağıranlar, koşanlar, uçak uçuranlar ve kavga edenler varmış.

Şaşıran öğretmen sormuş;
- E burası cehennem ile aynı.
- Olur mu hiç! Demiş melek. Burada ki öğretmenler 2 katı maaş alıyor.

Konumuz sınıf yönetimi. Yani sınıf içinde eğitim öğretim yapılabilecek bir ortamın nasıl sağlanacağı. Bu konuda birkaç öneride ve saptamada bulunacağım.

Önce ideal bir sınıf ortamı nasıl olur onu bir tanımlayalım. İdeal bir sınıfta her kes kendisini güven içerisinde hisseder, kurallar belirlidir, hakkaniyet hâkimdir, barış ve huzur vardır.

Burada anahtar kelime güvenlik ve hakkaniyettir.

Sınıf içerisinde disiplin sağlamak amacıyla korku mekanizmasını kullanmak oldukça zararlıdır. Korku ve baskının olduğu ortamlarda insanlar vahşi hayvanlar gibi davranır. Kaçar, saklanır ve yalan söylerler. Onun yerine güvenlik ve hakkaniyeti esas kılmalıdır. Bunun içinde öğrencilerinize liderlik etmeniz ve katılımcı bir yönetim anlayışına sahip olmanız gerekir.

Sınıf içinde güvenlik ve hakkaniyeti esas almak için ise uzun tutarlı ve bilinçli bir çabaya htiyaç vardır.

Şimdi ise öğretmen meslektaşlarım için birkaç naçizane tavsiye,

1. Sınıf ile ilk tanışmanız ve ilk haftalar çok önemlidir. İlk üç haftayı tamamen sınıf yönetimi faaliyetlerine ayırın. Bu faaliyetler sınıf kurallarının oluşturulması, sınıf değerlerinin belirlenmesi, öğrencileri tanıma faaliyetleri olabilir. Detaylar için bir kaç kitap karıştırabilir ya da okul rehber öğretmenine danışabilrsiniz.

2. Kararlı ve tutarlı olmak zorundasınız. Hem de sürekli. Kurallar herkes için geçerlidir. Ve bu kuralları uygulatacak olan sizsiniz.

3. Örnek olun. Siz yanlış yaparken öğrenciden doğru bekleyemezsiniz.

4. Sınıf dışı olayların farkında olun. Hasta bir öğrenci, ailesiyle kavgalı bir öğrenci bir saat önce şiddete uğramış bir öğrenci bütün sınıfın huzurunu kaçırabilir.

5. Dürüst ve içten olun.

6. Zamanı iyi yönetin. Dersiniz dolu dolu işleyin. Sınıf içinde öğrenciler ne kadar aktif olursa o kadar az çatışma ve sorun çıkar.


Güzel ortamlarda eğitim-öğretim yapmanız dileğiyle.



Kaynaklar:
Çocuklar Neden Başarısız Olur?- John HOLT
Korku Kültürü – Niçin Mış Gibi Yapıyoruz- Doğan CÜCELOĞLU
Eğitimde Sınıf Yönetimi mebk12.meb.gov.tr›meb_iys…2012…etmdesinifynetm.doc

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder